ساماندهی در عام ترین مفهوم آن عبارت است از نظم دادن به کلیه اجزای یک سازمان جهت نیل به اهداف. از دیدگاه ۵S سازماندهی به معنای تشخیص ضرور از غیرضرور، اتخاذ تصمیمات قاطع و اعمال مدیریتاولویتها برای رهاییاز غیرضروریهاست
نمونه هایی از اجرای این S در نظام آراستگی محیط کار را می توان به صورت زیر فهرست نمود:
• مشخص کردن اقلام غیرضروری توسط فرم “اقلام غیرضروری واحد”.
• انتقال اقلام غیرضروری تمامی واحدها به اتاق بایگانی راکد ( اتاق اقلام غیرضروری).
• دور ریختن اشیایی که به آنها نیاز ندارید ( جمع آوری و بایگانی مناسب روزنامه ها و صورتجلسات … ).
در نظام آراستگی محیط کار یکی از مهمترین و بنیادی ترین اصول ، ساماندهی (SEIRI) است.
در اینمرحله باید وسایلغیرضروری هرقسمت تعیین و آنهارا از وسایل موردنیاز و ضروری جداسازی کرد.
اگر به اطراف خود نگاه کنید به وسایلی بر می خورید که مدتهاست مورد استفاده قرار نگرفته اند و مشخص هم نیست که در آینده مورد استفاده قرار بگیرند. لوازمی مانند الکتروموتور معیوب یا چرخ دنده ای که شکسته و مورد استفادهنیست.
.